door duda-wsm
•
8 januari 2024
Rituelen zijn een belangrijk onderdeel van ons leven. Misschien ben je je daar niet zo bewust van, of als je het zweverig of als gedoe vindt klinken, geef je het misschien niet graag toe. Ga maar eens na: Elke ochtend eerst de verwarming aanzetten, dan even stevig in je handen wrijven, naar het koffiezetapparaat lopen, koffie pakken, aan tafel gaan zitten, altijd op dezelfde stoel, met de krant en tevreden zuchten als de eerst walm koffie je neus bereikt. Herkenbaar? Dat is eigenlijk al een ritueel. Maar dat is toch gewoon een gewoonte? Rituelen zijn (series van) specifieke handelingen die uitgevoerd worden op een bepaalde tijd, plaats en in een bepaalde volgorde. Vaak hebben de handelingen zelf, de tijd waarop of ruimte waarin ze plaatsvinden of de volgordelijkheid niet een hele directe, logische, rationele reden of noodzaak. Dat maakt rituelen anders dan gewoonten. Rituelen dienen dan ook een ander doel dan een puur praktisch doel. Rituelen kunnen heel persoonlijk zijn, zoals jouw ochtendritueel, of horen bij een groep, zoals een familie, een cultuur of een religie. Met een trapje het zwembad in Er zijn rituelen die horen bij grote levensgebeurtenissen, zoals geboorte (bijvoorbeeld de doop), liefde en samenleven (huwelijk) en overlijden (een uitvaartceremonie). Deze rituelen markeren de overgang van één fase van het leven naar een volgende. Je gaat bijvoorbeeld van een leven alleen, naar een leven met z’n tweeën; van een leven met z’n tweeën, naar een leven met z’n drieën; of van een leven samen, naar alleen verder. Deze gebeurtenissen zetten een leven op z’n kop en dat brengt uiteenlopende emoties en levensvragen met zich mee. Rituelen geven mensen een manier om uiting te geven aan deze emoties, in verbindingen met anderen. Tegelijkertijd houden rituele handelingen emoties ook een klein beetje op afstand. Hiermee zijn rituelen als het trapje in het zwembad: eerst een teentje, dan een voet en zo ga je langzaam maar zeker het zwembad in. Je dompelt rustig aan onder in het zwembad van emoties zonder erdoor overspoeld te raken. Ik maakte dit zelf bewust mee op de dag na de uitvaart van mijn moeder: de dagen ervoor had ik nog voor haar kunnen zorgen, ondanks dat ze er niet meer was, door een uitvaart voor te bereiden waarvan ik wist dat ’t bij haar zou passen. De uitvaart zelf was het allerlaatste dat ik voor haar kon doen. De dag erna voelde ik dat de deur open was gezet voor alle verdriet, boosheid en opluchting die ergens in mij al had zitten wachten. Het jaar rond Er zijn ook rituelen die horen bij specifieke momenten in de jaar- of levenscyclus. Denk bijvoorbeeld aan het paasontbijt of het ploppen van een kurk in de eerste seconden van het nieuwe jaar. Byung-Chul Han, een Koreaans-Duitse filosoof en schrijver, schreef dat rituelen zich verhouden tot de tijd, zoals een huis, een thuis, zich tot ruimte verhoudt: ze zorgen ervoor dat tijd bewoonbaar wordt. “We can define rituals as symbolic techniques of making oneself at home in the world. They transform being-in-the-world into a being-at-home. They turn the world into a reliable place.” Rituelen maken van de tijd die zich anders maar eindeloos voor en achter ons uitstrekt iets cyclisch, te overzien, vol momenten om naartoe te leven, of om blij te zijn dat ze voorbij zijn, om even stil te staan en achterom en vooruit te kijken. Rituelen bij levensgebeurtenissen Als ritueelbegeleider richt ik me op het vormgeven en begeleiden van rituelen voor individuen, families, vrienden en ook voor bedrijven. Waarom dat nodig is? In onze samenleving zien we dat veel rituelen die we kennen hun oorsprong vinden in religies, zoals het Christendom en de Islam. Als kind kwam ik regelmatig in de Christelijke kerk en ik groeide op met Christelijke rituelen bij geboorte, liefde en de dood. We zien dat steeds meer mensen zich, net als ik, niet meer helemaal thuis voelen bij deze rituelen en of bij de instituten die horen bij deze religies. De behoefte aan rituelen is er echter niet minder om geworden. Daarom is het tijd voor nieuwe rituelen. Die zullen vanzelf ontstaan, zo creatief en scheppend zijn samenlevingen en culturen dan ook wel weer. En er zijn altijd pioniers nodig. Mensen die nú denken: ik wil hier wel iets mee, maar wat dan? Ook zijn er levensgebeurtenissen die, laten we zeggen, überhaupt wat onderbelicht zijn gebleven. Denk bijvoorbeeld aan scheidingen, die veelvuldig voorkomen, een grote, emotionele verandering in het leven van tenminste twee mensen betekenen, en ook voor hun naasten en kinderen. Ik geloof dat ook hier een goed afscheid alle betrokkenen kan helpen om het leven ná de scheiding opnieuw vorm te geven. Rituelen op de werkvloer Ook in bedrijven zijn tradities en rituelen aan het veranderen. Vaak weten we wel dat we het ‘zo’ niet meer willen, maar hoe dan wel? Zo ontstaat een vacuüm waarmee het mens-zijn een beetje verdwijnt uit ons werkende leven, terwijl we ons mens-zijn wel degelijk meenemen naar het werk. Dit betekent dat rituelen belangrijk zijn bij grote veranderingen op de werkvloer, denk aan fusies, reorganisaties, verlies van een collega, cultuurveranderingen, nieuwe werkwijzen of systemen. Het is niet voldoende om ‘iets in te schieten’ of ‘uit te rollen’. Er moet aandacht en ruimte zijn voor de menselijke kanten van zulke veranderingen, inclusief emoties en existentiële vragen. De taal en symboliek van rituelen is dan anders. Het hoeft niet met witte gewaden, wierook en klankschalen. Een ritueelbegeleider heet dan bijvoorbeeld veranderkundige of consultant. Maar we doen hetzelfde: vormgeven en begeleiden van veranderingen en transities op een manier die past bij de context en betrokkenen.